Tid | Moment | Kommentarer | Ansvarig |
9.00 – 9.15 | Rekapitulera vad som gjordes i WS2 | Visa tabellen med acceptabla återkomsttider, objekt, marginaler, åtgärder och prioriterade objekt | xxx |
09:15-10:30 | Åtgärdskartor, val av vattenståndshöjning och handlingsvägar | Börja med att visa bilden/bilderna på duk som gjordes innan WS3 (för ett objekt). Välj ett ”enkelt” objekt”. Förklara bilden/bilderna och be deltagarna fundera över hur långt de olika åtgärderna kan skydda objektet (i meter vattennivåhöjning räknat). Justera bilden vid behov. Diskutera sedan x-axeln på bilden. Upp till vilken vattennivå vill man diskutera skyddsåtgärder? Justera skalan vid behov. Be sen deltagarna fundera över handlingsvägar. Finns det andra än de föreslagna? Rita in dem i så fall. Skilj handlingsvägarna åt genom att använda olika färger. Upprepa samma procedur för alla de prioriterade objekten eller för de som hinns med inom den utsatta tiden | xxx. xxx dokumenterar |
10.30 – 11:30 | Värdera handlingsvägar | Värderingsövning, måluppfyllnad, relativ kostnad och konsekvenser. Rita på tavlan. | xxx, xxx dokumenterar |
11:30 – 12:00 | Diskutera hur resultaten kan användas i organisationen | Diskutera hur handlingsvägarna ska implementeras i organisationen, gärna med hjälp av nedanstående punkter: När behöver man ta olika beslut? Vem tar besluten? Vem håller koll på när ett beslut ska tas? När bör handlingsvägarna revideras? Vem gör det? Hur passar resultaten in i existerande processer? | Xxx, xxx dokumenterar |