Tid | Moment | Kommentarer | Ansvarig |
9.00 – 9.20 | Inledning, mycket kort om varför övningen görs samt en presentationsrunda | Som en del av denna kan man visa en film (3 min.) om robusta beslutsstödsmetoder som finns på www.robustklimat.se | xxx |
9:20-9:40 | Definiera området som ska studeras | Projicera en kartbild av kommunen på en whiteboard och rita in området | xxx |
09:40-10:10 | Definiera en fokusfråga för området | Förklara vad som menas med fokusfråga. Här kan börja med att visa ett förslag som man sedan jobbar vidare med i gruppen, t.ex. Hur ska vi använda området på ett långsiktigt hållbart sätt givet de utmaningar vi har med översvämningar från havet och vattendrag? Jobba vid whiteboard/blädderblock/projektor. | xx (xxx dokumenterar) |
10:20-11:00 | Definiera framgångskriterier | Förklara vad som menas med framgångskriterier. Ge gärna något exempel såsom fungerade VA. Skriv in förslag i tabellen som visas på duk men sortera bort de som inte är relevanta för översvämning. Välj ut dem som är viktigast att jobba med, 5-7 stycken. | Xx (xx dokumenterar) |
11:00 – 11:50 | Oönskade händelser | Förklara vad som menas med oönskade händelser. Ge gärna något exempel såsom pumpstationer översvämmas. Det kan vara flera oönskade händelser per framgångskriterium. Börja med dem som ansett som viktigast. Fyll i tabellen och visa den på duk | Xxx (xxx fyller i tabellen) |
11:50– 12:00 | Sammanfatta kort – vad vi gjort idag och vad vi gör nästa gång. Påminn om nästa möte | | xxx |